Przed nami znak D-14 informujący o zbliżaniu się do końca zajmowanego przez nas pasa ruchu poparty znakami poziomymi P–9 (strzałki naprowadzające) i dylemat jak się zachować.

znak d-14_2Znak D-14 – „koniec pasa ruchu” oznacza koniec skrajnego pasa ruchu, znajdującego się po stronie wskazanej na znaku; znak D-14 umieszczony przy pasie ruchu powolnego oznacza koniec tego pasa ruchu.
strzałka naprowadzająca 2Znak P-9 – oznacza nakaz wjazdu na sąsiedni pas ruchu wskazany strzałką; nie dotyczy to kierujących pojazdami, dla których przeznaczony jest dalszy odcinek pasa ruchu.

Art. 22 ust. 4 i 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym określa obowiązki kierującego podczas zmiany pasa ruchu, ale nie omawia co praktycznie powinni zrobić kierujący, aby bezpiecznie i w miarę płynnie pokonać ten wymagający szczególnej uwagi odcinek drogi. W większości krajów Europy kierowcy stosują tak zwaną „metodę zamka błyskawicznego”. Jak jest u nas? Co raz lepiej, choć do ideału jeszcze daleko.

Prowadząc szkolenia dla kierowców zawodowych od wielu lat zadaję pytanie – jak w opisywanej sytuacji powinien zachować się kierujący. Parę lat wcześniej kierowcy najczęściej odpowiadali:
– nie wpuszczam, tępię cwaniaków,
– patrzę na numer rejestracyjny i jeśli jest z danej miejscowości („tutejszy”) to nie pozwalam się wcisnąć.

Dzisiaj większość odpowiada: „stosuję metodę zamka błyskawicznego”.

metoda_zamka_błyskawicznego_800

Niestety trudniej jest kierowcom odpowiedzieć na następne pytanie.

W którym miejscu stosować tę metodę? Czy na początku oznakowania, czy wykorzystując całą długość oznakowanego odcinka, czy w okolicach jego końca. Każde z podanych miejsc znajduje swoich zwolenników.

To jak i gdzie?

Metoda „zamka błyskawicznego” polega na naprzemiennym wjeżdżaniu pojazdów z jednego pasa a następnie z sąsiedniego. Należy ją stosować w okolicach końca pasa. Takie postępowanie zapewnia maksimum płynności i sprawiedliwości w tym szczególnym miejscu.

Jak w praktyce zrealizować tą koncepcję, aby nie zostać potraktowanym jako cwaniak wciskający się na siłę przed innych kierujących?

  • Po pierwsze dużo wcześniej sygnalizuj zamiar zmiany pasa ruchu.
  • Po drugie wcześniej zrównaj prędkość z pojazdem jadącym pasem sąsiednim i nie przyspieszaj nawet, jeśli przed tobą robi się trochę wolnej przestrzeni.
  • Po trzecie obserwuj kierującego, przed którego chcesz wjechać i jeśli z jego zachowania wnioskujesz brak chęci współpracy to przesuń się do tyłu o jeden pojazd, następny kierujący na pewno umożliwi Ci zmianę pasa.

Samą zmianę pasa wykonaj pod jego koniec tak, aby kierujący jadący za Tobą nie zdążył Cię wyprzedzić.

Oczywiście proponowana taktyka okaże się skuteczna i przydatna tylko wtedy, gdy kierujący pojazdami na „szczęśliwszym” pasie ruchu nie będą się uważali za wybrańców losu, którzy wpuszczają przed swój pojazd tylko w akcie łaski.

Jeżeli omawiana metoda przyjęłaby się w kraju nad Wisłą, to i u nas nie byłoby już pasów lepszych i gorszych oraz frajerów i cwaniaków. Wystarczyłoby zająć pas, który chwilowo jest mniej obciążony. Ileż to mniej stresów na drodze.

Życzę powodzenia i wzajemnej życzliwości.

A.K.


Zobacz więcej:

AKTUALNOŚCI

SZKOLENIA

SZKOLENIA - kierowców, uczestników ruchu drogowego, dla transportu - WORD w Łodzi

DLA FIRM

OFERTA DLA FIRM – projekty, interpretacje przepisów, analizy, szkolenia oraz eventy - WORD w Łodzi

EGZAMIN

DLA KANDYDATÓW NA KIEROWCÓW – porady jak zdać egzamin, filmy instruktażowe - WORD w Łodzi

Zainteresował Cię ten artykuł?

Chcesz otrzymywać informacje i aktualności ważne dla kierowców i innych uczestników ruchu drogowego.

Z nami będziesz na bieżąco

Możesz zapisać się do Newslettera Kierowca się szkoli oraz polubić nasze kanały społecznościowe. Serdecznie zapraszamy

Newsletter Kierowca się szkoli