Podziel się

Pociągi mają pierwszeństwo przejazdu nawet w stosunku do pojazdów ratunkowych i uprzywilejowanych.

Dlaczego?

Gdyż są szczególnymi pojazdami, które możemy napotkać na naszej drodze, pojazdami na które powinniśmy uważać, ponieważ tylko my (piesi i kierujący) jesteśmy w stanie usunąć się im z drogi.

Tendencja wzrostowa

przejazd-kolejowy_kierowcasieszkoli-pl-1a

Od początku 2016 r. na przejazdach kolejowych miały miejsce już 103 wypadki, w których zginęło aż 31 osób a 40 osób zostało rannych (w tym 23 osoby ciężko ranne). Ponadto poza przejazdami, w miejscach gdzie niedozwolone jest przekraczanie torów kolejowych, czyli na tzw. „dzikich przejściach” w 2016 roku zginęło już 91 osób, a rannych zostało 29 osób.

Dla porównania w całym 2015 r. w wyniku zderzenia z pojazdem szynowym na przejazdach kolejowych zginęło 31 osób (80 zostało rannych). W stosunku do roku poprzedniego nastąpił zatem wzrost liczby zabitych i rannych (odpowiednio 24 i 68 osób w roku 2014). Ilość ofiar w roku 2015 zwiększyła się mimo mniejszej ilości wypadków (171 w 2015 r. i 191 w 2014 r.)

Konsekwencje o wielu wymiarach

Wypadki to przede wszystkim olbrzymia tragedia dla ludzi w nich uczestniczących oraz dla ich najbliższych. Powodują ponadto dezorganizację ruchu kolejowego, zakłócenia w realizacji rozkładu jazdy, a także generowanie olbrzymich strat finansowych w gospodarce.

Mimo stosowania przez przewoźników nowocześniejszych i skuteczniejszych rozwiązań techniczno-organizacyjnych na skrzyżowaniach szlaków kolejowych i drogowych, ciągle kluczowym czynnikiem wpływającym na liczbę zdarzeń  na przejazdach jest przestrzeganie przez wszystkich użytkowników dróg, zarówno pieszych jak i kierujących, właściwych przepisów prawa. Technika nie zastąpi rozsądku i wyobraźni a pośpiech nie rozgrzeszy głupoty.

Jak powinniśmy się zachować przed przejazdem kolejowymprzejazd-kolejowy_kierowcasieszkoli-pl-6

  • Przypomnijmy, że zbliżając się do przejazdu kolejowego jesteśmy zobowiązani zachować szczególną ostrożność. Należy upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
  • Jako kierujący powinniśmy prowadzić pojazd z taką prędkością, aby móc go zatrzymać w bezpiecznym miejscu (np. gdy nadjeżdża pociąg albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd).
  • Kierującemu pojazdem zabrania się:
    1) objeżdżania opuszczonych zapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
    2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
    3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
    4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Kilka wskazówek i faktów dotyczących bezpieczeństwa

Siła uderzenia

przejazd-kolejowy_kierowcasieszkoli-pl-3a

Lokomotywa waży średnio 80 ton, a cały skład około 1000 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza on w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy jesteśmy sobie w stanie chyba wyobrazić, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.

Szerokość pociągu

Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.

Czas przejazduprzejazd-kolejowy_kierowcasieszkoli-pl-4

Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.

Ocena odległości i prędkości pociągu

Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.

Długa droga hamowaniaprzejazd-kolejowy_kierowcasieszkoli-pl-5

Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej.

Nieczynne torowiska

Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.

Szczególna ostrożność

Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.

Źródło:

  • Urząd Transportu Kolejowego – Departament Bezpieczeństwa Kolejowego
  • Ustawa Prawo o ruchu drogowym, Art. 28
  • www.bezpieczny-przejazd.pl

Zobacz więcej:

AKTUALNOŚCI

SZKOLENIA

SZKOLENIA - kierowców, uczestników ruchu drogowego, dla transportu - WORD w Łodzi

DLA FIRM

OFERTA DLA FIRM – projekty, interpretacje przepisów, analizy, szkolenia oraz eventy - WORD w Łodzi

EGZAMIN

DLA KANDYDATÓW NA KIEROWCÓW – porady jak zdać egzamin, filmy instruktażowe - WORD w Łodzi

Zainteresował Cię ten artykuł?

Chcesz otrzymywać informacje i aktualności ważne dla kierowców i innych uczestników ruchu drogowego.

Z nami będziesz na bieżąco

Możesz zapisać się do Newslettera Kierowca się szkoli oraz polubić nasze kanały społecznościowe. Serdecznie zapraszamy

Newsletter Kierowca się szkoli

Skomentuj

komentarze